Sider

tirsdag 12. februar 2013

Tesla: mer og mer troen

Tesla er ett selskap jeg har veldig troen på. De lager biler for det 21. århundre.

Derfor ble jeg svært skuffet og noe nervøs da NYT laget en artikkel som beskrev Model S i lite flatterende ordelag. Journalisten, eller skal jeg skrive "journalisten" skrev ingenting om kjørekomfort, interiør, eksteriør, ytelse eller andre ting som gjerne er med i en anmeldelse av en bil.

her er artikkelen: http://www.nytimes.com/2013/02/10/automobiles/stalled-on-the-ev-highway.html?pagewanted=all&_r=0

Elon Musk som er grunnlegger og CEO i Tesla går i etterkant ut å sier at anklagene er falske, at journalisten har gjort stikk motsatt av det han har fått beskjed om og at han har løyet om hvordan og hvor han har kjørt. Og dette skal være loggført i bilen noe de gjør med alle pressefolk som testkjører bilene deres etter en lite hyggelig test av Tesla Roadster utført av Top Gear i 2008, som har ført til ett søksmål mot BBC som fortsatt sirkulerer i det britiske rettssystemet.

Jeg så for meg ett massivt fall i aksjekursen til TSLA når markedet åpnet mandag, men ett fall på 2,09% er ikke mer enn en vanlig dag på jobben. Short-selgere postet ymse negative artikler i kjølvannet av avisoppslaget, men når man kikker på kommentarer både i investeringsforumer og  i store amerikanske aviser, så virker det som vanlige folk har gjennomskuet artikkelen.

Tesla leverer kvartalstall neste onsdag og det er ventet at selskapet vil poste ett tap. Det som er viktig i rapporten er antall solgte enheter, antall bestillinger og gross margin.
Det er nesten 37% av aksjene som er solgt short, så hvis selskapet overrasker på oppsiden kan det føre til an hyggelig short-skvis.

Finansielt står det ikke veldig bra til med selskapet, men kundene er så utrolig entusiastiske,  angel-investorene har vist tidligere at de vil spytte inn cash i vanskelige tider og med Car of the year-prisen i USA tyder på at dette selskapet vil overleve og ha en lysende fremtid. Elon Musk har vært veldig ærlig tidligere om hvordan det står til med selskapet og jeg har ingen grunn til å tvile på han når han tweeter at selskapet var cash-flow-positiv i desember.

Selskapets kunder poster i 99% av tilfellene jeg har lest svært positive omtaler av Model S. Videoene på Youtube gir god respons og det er Apple-lignende tilstander på folk som vil ha bilen. Det er ikke ofte man ser slik entusiasme og følelser rundt en bil.

Jeg vil kjøpe mer Tesla hvis prisen dipper før rapporten. Jeg har skrevet i min case på selskapet at jeg skal evaluere igjen om jeg vil beholde selskapet hvis ikke de blir cash-flow-positive innen Q1-2013. Nå kommer rapporten for Q4 og full-year og det ser ut som de er på riktig vei.

Jeg får mer og mer troen. Det vil si overvekt. Tesla er 8,51% av porteføljen min. Dette skal økes.
Jeg liker ikke å følge reglene:)



2 kommentarer:

  1. Jeg har også troen på Tesla aksjen. Tror dette er et merke som vil få en stamme bygget rundt seg lignende den vi har sett hos Apple - godt mulig mange av de som tilhører Apple-stammen også vil bli en del av Tesla-stammen.

    .. faktisk lurer jeg på om jeg kanskje skal kjøpe en Tesla også, når den har fått prøvekjørt seg litt under norske forhold..

    SvarSlett
  2. Det er fascinerende å se engasjementet og følelsene rundt Tesla.

    Man har tekno-folka, som elsker det tekniske og det som er annerledes med hele selskapsstrukturen i Telsa
    Man har tree-huggers, som kjøper alt som er grønt uansett om det er ett godt produkt eller ei.

    Men det som er mest spennende er at vanlige folk faktisk vurderer å kjøpe en el-bil. Jeg tror det at Tesla's visjon var å lage verdens beste bil. Ikke verdens beste el-bil, men verdens beste bil som tilfeldigvis er elektrisk.

    Short-selgere og andre som ikke har troen på selskapet kommer med svært mange gode poenger når det kommer til det finansielle i selskapet. Det er ikke et selskap jeg ville satt penger på hvis det ikke var for produktet som virker svært godt, visjonen som er storslått og tilhørerskaren som har ett nesten religiøst forhold til selskapet. Det er noe veldig Apple-ish med det hele.

    Er sugen på bilen selv jeg, selv om den dessverre nok er utenfor min prisklasse. Skal inn til Oslo en tur å prøvekjøre uansett;)

    SvarSlett