Sider

mandag 17. desember 2012

2012 - Ett tilbakeblikk

2012 har vært mitt første år i markedet og når året nå går mot slutten er det på tide å se seg litt tilbake og prøve å dra noen lærdommer fra det jeg har gjort.
Som amatør har det vært en bratt læringskurve med både opp og nedturer. Jeg har brutt mine egne regler opptil flere ganger. Her kommer noe av det jeg har lært og skal jobbe videre med i 2013.

Intel: Den første aksjen jeg kjøpte og den som har gjort det absolutt dårligst. Så hva kan vi lære fra dette?MYE!

1. En lav P/E betyr ikke at aksjen ikke vil gå lavere.
Når jeg kikket på Intel første gangen så var tallene flotte. Lav P/E, rekordsalg året før, gode marginer og klart markedledende i sin bransje. En uelsket aksje på salg tenkte jeg og klikket på kjøp. Ned 30% siden da.

“You are neither right nor wrong because the crowd disagrees with you. You are right because your data and reasoning are right.” 
Benjamin Graham

2. Teknisk analyse har noe for seg.
Jeg har tenkte at å se på ett chart for å se hva en aksje vil gjøre er bullshit. På en måte mener jeg det fortsatt, da selskapets inntjening og overskudd bør diktere prisen. Men når markedet domineres av roboter og finansinstitusjoner med kort tidshorisont så bør man kanskje lære seg de grunnleggende "triksene"
I etterkant så kan i hvertfall "hvem som helst" se at alle gode nyheter var priset inn og ikke de negative spådommene. Når markedets oppfatning snudde var nedturen brutal. Det samme har skjedd med Apple. Ned 30% siden toppen for kort tid siden. Hva har skjedd?  Ikke så mye, annet enn ett skifte i markedets oppfattelse og følelser rundt selskapet.( jeg eier ikke apple)

"The stock market is filled with individuals who know the price of everything, but the value of nothing." - Phillip Fisher


3.Markedets "sentiment" står for store deler av opp eller nedturene i markedet


En nedgang på noen få basispoeng i marginene skal ikke få en aksje til å falle med 30%
Jeg undervurderte klart hvor mye markedets oppfatning av ett selskap har å si. Når de nedjusterte estimatene for inntjening, som BURDE ha vært forventet etter Dell og Hp leverte dårlige tall, kom bjørnene fram og det har vært ett heftig salgspress i hele høst.
Hvor mye markedet er villig til å betale for hver krone i inntjening har mer å si for aksjeprisen enn den faktiske inntjeningen. Utrolig, men sant..


“‘Price is what you pay; value is what you get.’ Whether we’re talking about socks or stocks, I like buying quality merchandise when it is marked down.” Warren Buffet




Blant de andre selskapene jeg eier har jeg også lært endel.

Noen ganger har man flaks:

Ship Finance (SFL)
Denne aksjen kjøpte jeg kun fordi en blogg jeg følger anbefalte den
http://utbytte.blogspot.no/2010/07/ship-finance-international-sfl-analyse.html
Jeg kunne ingenting om shipping og jeg hadde ikke kunnskapene til å analysere selskapet. Ananlysen på bloggen er svært kort og inneholder ingen finansiell info. Den var 2 år gammel. Jeg kjøpte "blindt"
Jeg kjøpte aksjen fordi en annen eide den. Når jeg ser tilbake var det latterlig. Sånn rasjonelt sett.
Men aksjen er opp 21,41% siden jeg kjøpte den og jeg mottar utbyttet på 10%

Jeg har senere satt meg mer inn i selskapet og shipping generelt, men selv om jeg forstår mye mer om selskapet idag driver de med endel finansielle krumspring som jeg ikke forstår 100%. Avtalen med Frontline etter restruktureringen med cash swaps, valutahedging osv er kompliserte saker, men ledelsen virker meget kunnskapsrike, samt at de har J.F som største aksjonær og "konsulent"

De har også svært gode bankforbindelser og bankene konkurrerer om å låne dem penger til nye kjøp. Det er ikke akkurat dagligdags i shippingbransjen anno 2012/13. Men at jeg kjøpte på riktig tidspunkt var bare flaks.

1. "An investment in knowledge pays the best interest." - Benjamin Franklin
Det skal jeg huske til neste gang


Det er lov å ta kortsiktig gevinst selv om man er en langsiktig investor. 

Når en aksje blir overvurdert er det faktisk lov å ta gevinst. Markedstiming sier du? Mulig, mulig, men jeg tar heller gevinst når en aksje blir overkjøpt enn å vente til den er på vei ned igjen.

“The time of maximum pessimism is the best time to buy and the time of maximum optimism is the best time to sell.” John Templeton

Jeg har solgt meg gradvis ned i 3D Systems(DDD) Først gang grunnet noe jeg trodde var min kunnskap om tekninsk analyse(jeg kan virkelig ingenting om dette) og andre gang grunnet frykt for tull med regnskapsføring(bedre begrunnet her http://aksjeamator.blogspot.no/2012/12/salg-3d-systems.html )

Jeg burde kanskje angret når jeg ser at prisen fortsetter å stige, men jeg føler jeg har gjort greie valg(mtp erfaring) selv om det første salget var dårlig gjennomtenkt. Andre gang vurderte jeg situasjonen i to uker før jeg gjorde noe og føler jeg tok riktig beslutning. Jeg eier fortsatt noen aksjer, men jeg er ikke forelsket i dem og siden jeg føler aksjen er over-hyped og overkjøpt er jeg ikke langt unna salgsknappen hvis jeg ser tegn til svakhet. Jeg har tjent penger her og det er langt ifra noen kjernebeholdning.


90% av alle "nyheter er støy
Det aller meste av informasjonen om selskapene man følger er uvesentlig. Støy, meninger, oppgulp av gamle ting, osv. Nokia(NOK) er er svært godt eksempel. På vei ned var det mye synsing om konkurs, salg, spin-offs, hvor ubrukelig CEO Stephen Elop var osv.
Nå på vei opp er det snakk om 100millioner solgte Lumia i 2013, Apple's fall fra tronen, og Elop blir genierklært. Første gang jeg skrev om Nokia lå prisen på ca 3$. Jeg mente aksjen var ett bra kjøp. Den falt videre helt til den bunnet ved 1.63$ Hadde du kjøpt første gang jeg nevnte Nokia hadde man hatt avkastning på 33% til nå da aksjen omsettes for over 4$ i skrivende stund(Viktig psykologisk barriere, da NOK er heftig shortet) P/B er på 1.40 idag noen som tyder på at investorer begynner å få litt troen på selskapet igjen.
Noen ganger er det best å gjøre ingenting.


Don't just do something, stand there!
Ukjent


2012 har vært både spennende og lærerikt. Jeg har skrapet litt på overflaten i den enorme mengden informasjon og kunnskap som er tilgjengelig om aksjemarkedet.
Jeg kommer snart med mål for 2013 og en endelig oppdatering på hvordan porteføljen har oppført seg i 2012. Så langt ser det slik ut:



Dette er Inveteringskonto Zero. Åpnet i mai. Opp 16,53%
Rød er meg, gul er MSCI all World, Svart er OSEBX



vanlig aksje og fondkonto. Eide kun fond frem til jeg kjøpte første aksje i februar. Solgte siste fond i mai. Opp 30,84%
Svart er MSCI All World, OSEBX er gul  og jeg er rød.

Avkastningen er uten å regne med utbytte, men med kurtasje.

Alt i alt er jeg fornøyd med 2012. Jeg har gjort feil og forhåpentligvis lært fra dem. Ønsker alle lesere god jul og godt nytt investeringsår.

Mvh
Aksjeamatøren


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar