Sider

mandag 28. januar 2013

Porteføljeoppdatering januar 13

Nytt år, ingen veldig store forandringer.

Jeg solgte resten av 3d systems i midten av januar for en salgspris på 60.00$.
Grunnen var enkelt og greit at den er overpriset. Selskapets strategi er lik det  Cisco's var i starten. De vokser ved oppkjøp. Problemet er at det er begrenset med gode selskaper å kjøpe og markedet priser inn alt håp og overser usikkerhet og risiko. Selskapet kan gjøre det fantastiske neste 10 årene uten at aksjen stiger. Jeg kan godt ha solgt for tidlig men jeg prøver ikke time toppen. Jeg er storfornøyd med avkastningen jeg har hatt og det er på tide å bevege seg videre.

Nokia har vært vinden etter ett hopp på 20 prosent etter de slapp noen tall før kvartalsrapport sin. Problemet vær bare at aksjen falt kraftig i ett par dager før så det var i grunnen ikke store hoppet.  Aksjen falt igjen etter hele kvartalsrapport ble lagt frem. Jeg har fått med meg grove trekk men skal lese/høre rapporten idag. Slik jeg ser det har restruktureringen gått raskere enn ventet og jeg kommer til kjøpe mer så lenge kursen er under 5$ som er en konservativ sum-of-the-parts analyse. At utbyttet ble kuttet ut er bare positivt, men ett år før sent. Det kunne vært en milliard mer til R&D eller markedsføring. Alt i alt er Nokia i rute.


Jeg sitter nå på 20% av porteføljen i cash og prøver å finne ut hva som bør kjøpes. Det eneste som er bestemt er at det blir ett kjedelig valg. Ett kjerneselskap jeg kan eie i mange år. Vi blir flere på planeten og velstanden vil forhåpentligvis øke. Mat, vann og helse er behov vi ikke slipper unna. Store legemiddelfirma(JNJ, Abbot)  gjødselprodusenter(yara ,potash, mosaic) kreativt jordbruk(monsanto) tror jeg blir langsiktige vinnere..

Er godt igang med å bli kjent med disse selskapene.


Målene før 2013 er som følge i prioritert rekkefølge:

1. Øke antall kroner i direkteavkastning(utbytte) med 100%

Jeg eier flere selskaper og i lengre tid, så 2013 vil bli benchmark som jeg vil måle meg mot fremover.

2. Eie 10 selskaper. Jeg eier for øyeblikket andeler i 6 selskaper og håper og øke til minst 10 i løpet av året. Dette for diversifiseringen. På sikt vil jeg jobbe mer med allokeringen og overvekting, men på kort sikt må jeg konsentrere meg om å kjøpe gode selskaper til riktig pris.

3. Oppnå avkastning lik eller bedre enn MSCI All World index og OBX. Poenget med aksjeplukking må jo være å oppnå bedre avkastning enn indeksen. På lang sikt er målet å øke direkteavkastningen mest mulig, men moro å se at det går riktige veien på flere fronter.


Nytt år gir nye muligheter. Lykke til i markedet.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar