Sider

tirsdag 3. april 2012

Min portefølje, mars 2012

Jeg er helt fersk i aksjegamet. Jeg har brukt mye tid det siste året på å lese bøker, blogger, kommentarer og artikler om markedets historie, fundamental analyse, terminologi osv.

Har tidligere eid aksjefond, både aktive og passive samt obligasjonsfond. Nå har jeg så vidt tatt det store steget å begynne å plukke mine egne aksjer.

Hvorfor:

Lærdom: Jeg tror det er viktig å vite litt om hvordan den økonomiske verden vi har rundt oss henger sammen. Om man vil eller ikke så er verdensøkonomien er stor del av din hverdag, selv om man velger å ikke bry seg

Moro: Jeg synes faktisk det er spennende å kikke gjennom artikler om spennende muligheter til å tjene litt kroner. Å finne en cash flow statement som møter mine krav er en liten seier i hverdagen;)

Lønnsomt: Aksjer har historisk vært den beste måten å få pengene sine til å vokse. Jeg tror dette vil vare inn i fremtiden, uansett hva dommedagsprofetene på diverse fora måtte mene.

Engasjerende: Å sitte i aksjer i selskaper du har tro på, for så å følge utviklingen tror jeg passer min natur.


Jeg er helt i startfasen av mine dager som investor. Jeg vil poste mine kjøp, samt skrive en liten begrunnelse for hvorfor jeg velger å gjøre dette kjøpet. Jeg er ingen skribent og vil ikke komme med noen lengre avhandlinger. Jeg vil med jevne mellomrom komme med små "analyser" av selskaper som jeg har på min watchlist.


Jeg eier for øyeblikket kun to selskaper. Intel og Ship Finance. Begge ble kjøpt i februar/mars. Jeg vil snart komme med ett lite sammendrag for SFL

Intel vil fungere som ett kjerneselskap for meg. Store markedsledende selskaper med mulighet for vekst som betaler utbytte. Selv om jeg kjøpte selskapet nær sin 52week-high notering er jeg sikker på at det er ett godt kjøp. Aksjen har svinget rundt prisen jeg betalte for den, med en svak oppgang på 4% til nå. Så lenge de fundamentale forholdene i selskapet holder seg vil jeg beholde dette selskapet.

SFL er en mer aggressiv investering, men vil også fungere som ett kjerneselskap for meg. Selskapet har nok en høyere risiko, men jeg ser fortsatt på det som ett selskap jeg kan ha i mange år. Det gir eksponering mot shipping som er en svært syklisk sektor, men SFL har vist seg å klare seg gjennom tøffe tider, bla.a tiden vi akkurat har vært inne i. Selv om utbyttet blir kuttet i tøffe tider, har jeg troen på SFL i det lange løp.
Jeg kjøpte i februar og aksjen har steget ca 15% siden den tid. Men ettersom dette er ett kjerneselskap skal jeg holde selskapet selv om det går opp eller ned, så lenge ikke de fundamentale forhold forandrer seg.

Det er ikke nødvendigvis SFL som har levert noen store nyheter. Oppgangen har nok vært mye pga økte rater innen shipping og at det generelt er høyere risikotoleranse i markedene etter oppgangen siden nyttår.

Jeg eier også en del andeler i fond, men det er ikke noe som vil bli skrevet om her på bloggen.



Det at jeg bare har to selskaper i min portefølje gir meg i følge wall street visdom en enorm risiko. Men ett sted må man starte og jeg vil legge til aksjer så fort jeg har kroner tilgjengelig og jeg har gode kjøpskandidater. Jeg har flere jeg gjerne skulle kjøpt idag, men begrenset tilgang på kroner og behovet for å betale boliglån og ha buffer i tilfelle uforutsette utgifter gjør at å bygge denne porteføljen vil ta tid. Men om to-tre år satser jeg på å sitte greit inne i markedet, med aksjer innenfor de største sektorene. Noen small-cap selskaper vil det også bli, men strategien min tilsier 80% til kjerne og 20% til små game-changere. Disse selskapene vil kunne gi enorm vekst, men har også stort potensiale for kraftig fall eller konkurs. Og siden jeg bygger porteføljen for å bevare kjøpekraft så må spekulasjonene havne litt ned på prioriteringslista de første årene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar