Sider

torsdag 31. desember 2015

2015 -A year in review

Her er tallene for 2015

Aksje og fond konto vs OBX




Zero-konto vs OBX




Sånn går det når man sitter på Seadrill og NOV.

2015 har vært ett år med mye action.

Utbyttet er ganske nøyaktig likt som i fjor. Med salg av TGH og kutt i utbytte av SDRL(før jeg solgte) så hjalp det ikke at flere av de andre selskapene økte sine utbytter. 

ZeroPorteføljen min bærer preg av at jeg har hatt endel eksponering mot råvarepriser.

Olje vet vel de fleste om her i landet, så at NOV DNOW og SDRL(solgt) har gjort det dårlig er vel ingen overraskelse. Langsiktig tror jeg både NOV og DNOW vil komme seg gjennom denne nedturen som sterkere selskaper. 
Samtidig har jeg tenkt endel på dette med å eie "olje-aksjer"
Som nordmann er dette kanskje ikke så lurt? Når oljeselskaper sparker ansatte og fremtidige investeringer skrinlegges så må det jo gi enorme ringvirkninger i ett lite land som Norge når mange tusen høytlønnede arbeidere plutselig må finne seg i å gå ned i lønn. Jeg er ingen økonom og har ingen formell økonomisk utdannelse, men i min verden så vil dette gi utslag. Færre restaurantbesøk, mindre taxikjøring, færre turer til frisøren. Mindre økonomisk aktivitet. 
Det er ikke under dette scenarioet man vil være overeksponert mot olje i aksje porteføljen. 
Man vil kanskje heller eie noe som drar fordeler av lave priser på energi eller transport?

Det jeg prøver på med denne aksje-sparingen er jo å bygge ett bein til å stå på finansielt videre i livet.
Da er det kanskje lurt å sørge for at porteføljen din ikke krasjer når samfunnet rundt deg også går igjennom det samme. Da er det bedre med nedgangstider i porteføljen når samfunnet rundt deg boomer. Det er lettere å takle 20% ned i porteføljen når du får lønnsforhøyelser og bonus enn når selskapet ditt kutter julebord pga trange tider. 

Nå tror jeg at litt shake-up er bra i blant og at Norge vil komme sterkere ut av denne nedturen fordi vi har mange høyt utdannede, smarte folk som automatisk havnet i oljå. Disse er fremtidenes grundere i Norge. Jeg ser for meg mange spennende selskaper ifra Vestlandet de neste årene. 





John Deere(DE) er eksponert mot prisene på korn og oljefrø. Også i denne sektoren sliter man med stort tilbud som gir lavere priser og mindre inntekt til bøndene som kjøper utstyr. Fortsatt profitt og fortsatt utbytte, syklisk bransje, sterkt selskap. kursen ned, men opp i NOK


Solazyme(SZYM) har ligget flatt i år. Jeg tror dette selskapet er totalt avskrevet av Wall.St.
Som en investering har dette vært en katastrofe. Jeg er ned 60% 
Jeg har lært en lekse om posisjon-størrelse her. Tankegangen bak casen synes jeg var god. Jeg liker teknologien, og det potensielle markedet er enormt. Jeg undervurderte hvor lang tid utviklingen ville ta og hvor knirkefritt det ville bli å bygge en fabrikk som er det første av sitt slag, i Brasil, av en uerfaren gjeng vitenskapsfolk.. hehe, når jeg skriver det sånn er det kanskje rart prisen var over 25$ en gang i tiden:) 
Men jeg fortsetter å ha tror på dette selskapet. Posisjonen jeg tok var derimot ikke bra gjennomtenkt. Jeg ble grådig når aksjen steg og hadde en for stor del av risk-delen min i denne aksjen. 

CLBS er også avskrevet av Wall.St og prises vel for konkurs nå. Vi får se.
Her har jeg nemlig vært flinkere med størrelse på posisjonen så om denne skulle gått til null så lider jeg ingen nød.

Apple(AAPL) er flat i år. økt utbytte, økt salg, økt buyback. Me like. 
har tenkt lenge på om denne posisjonen er for stor. Tror den skal trimmes litt i 2016. men jeg synes fortsatt selskapet ser billig ut, så jeg kvier meg. 

Intel(INTC) er litt ned i år, men har hatt ett spennende år, med både ned og oppturer. Oppkjøpet av Altera blir spennende. Hvis IoT blir så stort som jeg tror er det avgjørende at intel kommer seg inn der. Jeg holder.

Gilead(GILD) er ca flat siden jeg kjøpte. Selskapet er priset for fallende inntekter i 2016. De ble priset likt for ett år siden pga de samme bekymringene. Konkurrentene har tatt lite markedsandeler i 2015 og selv om merck sin konkurrent sannsynligvis kommer i 2016 virker den omtrent like godt som GILD sin men kommer 1,5år senere til markedet. Da har allerede doktorer blitt vant til Sovaldi og Harvoni. Går alt etter planen som kommer også GILD med sin nye i 2016 som fjerner behovet for genotyp-testing. Jeg tror dette vil befeste deres posisjon i Hepatit C slik de har gjort i HIV. Fortsatt billig som er bra da de kjøper tilbake aksjer.

Invensense(INVN) er ned 35% for meg. De selger mye mer varer i år enn i fjor, har flere kunder, flere markeder og fallende aksjekurs. Problemet her er marginer. Siden de har signet både Apple og Samsung som kunder gir de kvantumsrabatter på store ordre. Det blir sett på som bekreftelse på det bears har sagt hele tiden. At Mems vil bli som så mange andre hardware teknologier. priskrig og lave marginer. Jeg tror det som skiller invn er at de beveger seg mer mot å bli en pakkeløsningspartner, med hardware og software på en platform som er plug-n-play-
Jeg holder.


Nvidia(NVDA) er opp nesten 50% i den lille tiden siden jeg kjøpte, selv med dårlig utfall i en patentkrangel med samsung. så får vi om VR kommer o 2016 som jeg håper. Økt salg, økte marginer, øker utbyttet. Bra selskap:)

ROIC er opp litt i år, utbyttet er økt og de fortsetter å gjøre sin greie. litt bekymret for stigende renter men vi får se hva de sier om nye lån de neste kvartalene.

Ship Finance(SFL) opp litt i år. Mye som skjer i markedene deres, men virker som ledelsen har god kontroll på motpartsrisiko, har vært flinke til å nedbetale gjeld på endel eiendeler og er opportunistiske når muligheter viser seg. Utbytte økt.


Hain har hatt ett dårlig børsår. Selskapet har hatt ett rekordår, men har fått p/e kompresjon pga trøbbel hos noen av kundene deres som bl.a Whole Foods.
Men dette var grunnen til at jeg kjøpte Hain og ikke WFM. Hain selger i alle butikker og om wal-mart og target tar markedsandeler fra Whole foods ved å introdusere organisk osv så er det bare positivt for Hain. Jeg tror at om noen kvartaler så får vi se hvordan trendene utvikler seg og går det som jeg tror så kan dette være en fin inngangspris til å kjøpe seg litt HAIN.




Det var en liten oppsummering av aksjene som er i min portefølje pr idag.
Jeg har også begynt månedlig sparing i fond som en langsiktig hedge mot at jeg velger ubrukelige aksjer. Jeg setter inn like mye i fond som i enkelt aksjer, så om noen år så får vi se hva som funker best for meg.

Nytt av året er at jeg begynt å lytte på podcast. Min arbeidssituasjon tillater å lytte til endel timer lyd hver dag, så i stedet for musikk og reklame lytter jeg på interessante samtaler og perspektiver.

En liten liste over investerings-relaterte podcaster:

Pengepodden - Nordnets pod. spennende gjester og gode forklaring på produkter som kan være interessant å handle. 
Money for the rest of us - økonomi og investering relateres til daglige hendelser
Motley Fool Money - lettbeint aksjeunderholdning med langsiktig investering som fokus
Industry Focus - en Motley Fool podcast med sektor-spesifikke sendinger
Market Foolery - en Motley Fool podcast med skråblikk på nyheter i markedet
The rulebreaker investing podcast - fra stifteren av  Motley Fool. langsiktig vekst-investering
Børspodden - Svensk pod med ett par traders derfra. snakker fra levra
Morningstar - litt mye USA fokus men gode innsikter
Valebrokk og co - økonomipod med hovedfokus på Norsk økonomi.
Freakonomics - ikke direkte investeringsrelatert. Ser med nye øyne og data på gamle problemer
Planet Money - Kule historier med øko-fokus

 Eller hører jeg på noen poder som ikke er direkte liket til investering, men som gir generell kunnskap og muligens noen nye ideer.

Twit - This week in tech. Teknologinyheter, masse innsikt for en teknologi-investor
Skeptics Guide too the Universe - vitenskap og skeptisk tenking pod. 
Sci-fri - Vitenskapspod

Podcaster er en enorm kilde til informasjon som er tilgjengelig for de fleste. 


For 2016 så er planen å doble det månedlige innskuddet i aksjer og fond fra tidligere nivåer. Dette da jeg er ferdig med store utgifter i forbindelse med husbygging. Jeg vil da tilføre ny kapital til porteføljen som tilsvarer ca 25% av porteføljens totale nåverdi. Klarer jeg å holde det nivået i noen år så vokser pengene fort.


Lykke til i markedet i 2016. 

May the marked be with you

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar