Sider

mandag 16. april 2012

Min første earnings season

Selskapene rundt omkring leverer nå resultatene sine for første kvartal.
Aluminiumsprodusenten Alcoa er som vanlig først ute og de overasket analytikerne med å slå estimatene.
Teknologi-giganten Google, storbankene Wells Fargo, JPMorgan samt Citigroup har også overgått spådommene fra analytikerne på Wall Street. Men forventningene var skrudd kraftig ned og mange av de store tjener fortsatt mindre penger enn før finanskrisa startet.

DJIA hadde sin mest volatile uke i år forrige uke og nå venter alle på resultater fra de største selskapene i USA. Mc'Donalds, Coca-Cola, Intel, General Electrics og flere andre giganter leverer sine resultater i løpet av uka og mange investorer holder pusten.

For min del så er jeg mest spent på Intel.
Etter hva jeg har lest så er etterspørselen etter pc'er fortsatt høy i mange av de viktigste markedene og servermarkedet har holdt seg sterkt. Vi får se i morra. Det viktigste for meg er ikke at de absolutt skal slå Wall Streets estimater, men at inntektene er gode nok til å dekke utbytte og forhåpentligvis øke denne. Aksjeprisen er uvesentlig da jeg ikke har planer om å selge. Ett dårlig resultat kan føre til fall i kursen, men så lenge cash flow er sterk nok til utbytte blir jeg ikke nervøs. Jeg ville heller sett på det som en mulighet til å kjøpe meg inn til en lavere pris. Nå er diversifisering viktigere siden jeg eier så få selskaper, men hadde jeg hatt litt mer kapital så ville ett fall blitt godt tatt imot, så lenge det fundamentale opprettholdes.


3D systems skal ikke levere resultater i april, men har gjort ett hopp på nesten 13% idag. Grunnen er en fusjon mellom DDD sin største konkurrent Stratasys og Object. Dette sees på som ett godt tegn for sektoren og alle selskapene har styrket seg kraftig.

Jeg ser frem til min første earnings season. Om ikke bare for å se hvordan det går med mine investeringer, men for å lære mer om hvordan jeg reagerer følelsesmessig på opp og nedturer. Jeg VET at følelser ikke skal ha noe med investering å gjøre, men du trenger ikke lese mange blogpostene for å forstå at de fleste individuelle investorer reagerer når beholdningene deres er i rødt.

Om jeg ser litt lenger frem så tror svært mange at vi har enda en volatil sommer forran oss, når operation twist opphører i juni. Dette vil gi mange gode kjøpsmuligheter for langsiktige investorer. Ettersom alle de største finansinstitusjonene ser maks 1 år frem i tid vil mange fond osv dumpe aksjer ved den minste tegn til trøbbel.  Man kan jo tross alt gå inn på Morningstar å få en full oversikt over hvordan fond har gjort det over 1,3,5 år. Da er det viktig for dem å "slå" markedet. For individuelle som ser litt lenger frem i tid gir dette enorme muligheter. Jeg kan feks vente i to år for å se veksten jeg forventer, mens de fleste fondsforvaltere ikke har så mye tid.

F.eks Nokia har fått svært mye juling denne uka pga nedjusterte estimater. Og selv om Lumia 900 har fått  mye skryt i USA på tross av en liten software-glipp tør ingen av de "store pengene" å kjøpe når det kan ta lang tid før pengene begynner å havne på bunnlinjen til den finske mobilgiganten. Jeg har Nokia på min watchlist og vil følge nøye med på hvordan Lumia-serien blir motatt og salget av det nye flaggskipet utvikler seg utover sommeren.

Egentlig så håper jeg på en volatil sommer, som kan gi meg noen muligheter for fine kjøp. Vi får se.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar