Sider

torsdag 26. april 2012

3D Systems leverer og stiger. Intel leverer og faller.

Idag har 3D Systems lagt frem regnskap for Q1. EPS kom inn på 0.25$ noe som slo gjennomsnittlig estimater med 0.02$. Revenue på 77.9M$ er opp 62.6% på ett år.

Aksjen er opp nesten 20% siden jeg kjøpte for noen få uker siden. P/E har steget fra 34 til 40 på samme tid noe som er litt skremmende. Investorer har tydeligvis troen på selskapet og sektoren som helhet. Stratasys, som er DDD's største konkurrent er også kraftig opp etter å ha kjøpt opp ett privateid israelsk selskap i forrige uke.

DDD har de siste ukene kjøpt opp enda ett selskap som gir dem større tilgang til medisin og luftfart, de har lansert en ny printer og de hadde en demonstrasjon av deres nye hjemmeprinter Cubify på Times Square under Earth Day.

20% på ett par uker er spennende, men det bringer også ett par problemstillinger på banen. Jeg hadde troen på at selskapet skulle vokse inn i deres P/E, men den bare øker. Riktignok har selskapet gjort mye bra den siste tiden, men en 20% økning på så kort tid gjør muligheten for fall desto større. Og med Stratasys sitt oppkjøp i Israel er de nok det selskapet som er best posisjonert for fremtiden. DDD er nok lillebror i denne sammenhengen.

Lurer på om jeg må sette på en stop loss på denne aksjen. Ikke at det er mange kronene jeg har i DDD, men explore skal være en mer trading-orientert del av porteføljen så det kan jo være en grei start på min "karriere" å  ta litt profitt. Ser kanskje for meg ett lite fall i morra, da folk tar litt profitt, men ikke nok til å trigge stop-lossen min.



Intel har også levert resultater som slo estimatene.
Aksjen tapte seg noe da investorer tydeligvis ønsket seg mer. INTC er ned ca 2% siden jeg kjøpte.

Jeg er godt fornøyd med resultatene og deres nye 22nanometer prosessor virker lovende. En ny prosessor til mobiler og tablets vil nok være viktig fremover, men aller viktigst er hvordan deres nye ultrabook format slår ann.. Jeg har lest mange motstridende meldinger om dette, men før forbrukerne faktisk har mulighet til å kjøpe produktet er det vanskelig å spå om de kan ta markedsandeler fra feks macbook air eller om ultrabook vil lage ett eget lite segment innen bransjen. Deres nye prosessorer vil i hvertfall gi høyere effekt og lavere strømforbruk enn deres konkurrenter, men i denne bransjen er ingenting sikkert.

Uansett så er utbytte sikret med en god cash flow. I Core delen av porteføljen skal ikke aksjeprisen være det viktigste, men stigende utbytter på sikt. Jeg håper på å holde INTC i mange år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar