Sider

tirsdag 10. februar 2015

Årsrapport 2014

2014 sluttet turbulent for mange av mine aksjer. Her er min recap av året som har gått og tanker fremover.

Oversikt

Aksje og fondskonto sammenlignet med OBX-
Får ikke sammelignet med All-World som jeg bruker som benchmark pga endringer hos Nordnet.
Slapp unna oljenedturen i denne kontoen og endte opp 33% totalt i fjor. God drahjelp av dollarkursen

Zero.kontoen hadde ett dårlig år når det kommer til både papiravkastning og direkteavkastning

Seadrill ned 56%
Solazyme ned 63% i NOK 80% i $
Huff og huff

Totalt ned 23%


The good, the bad and the ugly!

The good!
Mye gikk veien i 2014. Apple og Intel har vokst seg til de desidert største beholdningene mine og jeg er fortsatt litt på gjerdet om jeg skal selge med litt ned i Intel. Selskapet leverer fortsatt knallgode resultater og satsingen på å gi bort prosessorer for å få markedsandeler i Mobile "fungerer". De tapte vel bortimot 4MRD$ på dette i fjor, men det kan sees på som investering;) Intel har bestemt seg for å trenge seg inn i dette markedet, så får vi se om de klarer å få ned produktkostnadene på SoFia nok innen jul i år til å kunne fase ut denne "kontra-omsetningen". Jeg tenker på ingen måte å selge med ut av Intel, men har lenge vurdert å ta litt penger av bordet nå som jeg føler de er riktig til litt overpriset og dollarkursen er høy.
Apple er en annen sak, de er fortsatt underpriset. De leverte altså de drøyeste tallene verden noen gang har sett og har fortsatt P/E godt under markedets snitt. 18Mrd$ i net profit på 90 dager, Det er så latterlig mye penger at Wall Street ikke vet hva de skal gjøre. Apple er nå verdens desidert største børsnoterte selskap, og de er fortsatt billige. Apple låser kundene sine til sitt økosystem som ingen andre innen tech har klart. CES hadde mye kule saker til HomeKit, HealthKit implementeres i stadig flere sykehus, ApplePay har de fleste store amerikanske bankene med fra starten. Når Apple ringer å spør om du skal være samarbeidspartner innen ett nytt segment, så sier du ja. Ferdig snakka. Alle vil samarbeide med dem, fordi de har de mest velstående kundene i verden. Derfor håper og tror jeg at enterprise(og samarbeidet med IBM) vil bli den neste store vekst-skaperen for Apple. Alle har en smart-telefon nå, og de som ikke har er ikke en potensiell iPhone eier. De kjøper en billig Android.
oppgraderings-syklusene blir lengre, noe vi allerede ser med Ipad. Jeg har en Ipad2 i huset her nå og den er alt man trenger. Derfor ser vi nå at selskapet styrer mer og mer mot gjentagende omsetning, Software as a Service, iTunes, Strømmetjenester osv.
Men i mens får man bare se med beundring på at selskapet solgte 74millioner Iphone på ett kvartal

HAIN, TGH, SFL, NOV, DNOW og FEI hadde alle gode år, om enn med varierende papiravkastning.


The bad!

Oljeprisfall. Det gikk fort, og førte til:

The ugly!

Hva skjedde med Seadrill?
SDRL Chart

Her har vi ett eksempel på hva høy gjeldsgrad, stupende oljepris og kutt i utbytte gjør med en offshore-driller. Ett bilde sier mer enn tusen ord.
Hvorfor solgte jeg ikke sier du? Jeg leste vel ca 100 artikler om at Seadrill ville falle, kutte utbytte bla bla bla. Men jeg begynte å lese disse artiklene lenge før jeg kjøpte selskapet, og de knuste mytene gang på gang. Jeg ble fristet av ett høyt utbytte. Lånene er jo backet av assets tenkte jeg. De har jo den beste flåten, sa jeg til meg selv. og så, BOOM, 50% fall i oljeprisen. Den så jeg ikke komme.

Hvordan det i det hele tatt kan skje, forstår jeg virkelig ikke. Overkapasitet, ja vel, Men ikke 50% overkapasitet. og ikke siden i sommer. Kanskje 100$ var for høyt? og 50 er "riktig"?
Kanskje det er Opec som vil straffe USA, USA som vil straffe Russland, tradere med store future-posisjoner som har lurt masse roboter?
Hver eneste "analytiker" med en internett-linje er ute med sin forklaring. Jeg tror ikke noen har peiling. Det er sånn som skjer i de moderne finansmarkeder. Man må leve med det.

Det som er nedtur for meg er at dette fører til fallende CapEx hos de store gutta, lavere dagrater på riggene, og lavere inntjening for Seadrill. Det påvirker også Fair-Value av riggene de har under bygging som de ikke har ordnet finansiering til enda.
Er Sea'Drill en Value-play eller Value-trap? Jeg vet ikke. Inntjeningen bør være sikret ganske godt for 2015, mens 16 er noe mer usikkert. Problemene jeg har kommet over er betingelsene på gjelden deres.
Gjeld/Ebidta må ikke bli for høy, ellers er de i mislighold av bestemmelser. Så er det å lese gjennom å prøve å forstå hvem selskaper innen "familien" som eier hvilken gjeldspost. Kreativ forretningsstruktur, som jeg dessverre ikke har hverken tid eller kunnskap nok til å nøste opp i. Skatteregler fra flere land. Obligasjoner i diverse valutaer osv. Mye greier. Kommer de seg gjennom dette er dagens pris sikkert å anse som ett røverkjøp om ikke så altfor lenge.


Solazyme
SZYM Chart


Her har det visst også skjedd noe galt? Oljeprisfall igjen. Den største og nyeste fabrikken er ikke lønnsom med dagens oljepriser. Solazyme og Bunge planla full kapasitetsutnyttelse for å få ned produksjonskostnadene på deres produkter med mye høyere marginer. Kapasiteten skulle utnyttes med oljer som er tilsvarende de som er på markedet i dag, som allerede har ett utviklet marked. Disse har naturlig nok lave marginer men skulle være ett springbrett for læring og for å få ned produksjonskostnadene totalt sett. Ledelsen varslet ett strategiskifte der de heller produserer mindre men mer lønnsomme kvanta. Langsiktig er dette helt klart smart å gjøre, men det gjør at Moema fabrikken ikke blir skrevet inn i regnskapet til SZYM, men heller regnes som ett JV.

Men dagens priser er Solazyme nok ikke cash-flow positive før 2016, muligens 17. De har 200m$ på bok og tok en svært tøff avgjørelse i god tid før de eventuelt skulle havnet i cash-flow trøbbel.
2015 blir nå å se om markedene de vil inn i aksepterer produktene de selger. Jeg har fortsatt langsiktig troen på det;)



2015 and beyond!

Jeg er nylig ferdig med å bygge hus og ser for meg en større mulighet til å spare fremover. Vurderer en fast spareavtale i fond fremover i tillegg til den aktive delen av porteføljen der jeg velger enkeltselskaper.
Fond som investerer i Euro-sonens blue-chips denominert i NOK er en lite elsket del av markedet og skjermer for evt videre fall i Euro. ECB har lovet fri strømmer av 'QE og vi vet hva som har skjedd med aksjepriser i USA og Japan når de har prøvd lignende der. Og selskapene i Eurosonen rapporterer jo faktisk om stigende inntjening. Prisene ligger også ca 40% lavere enn i USA. Skal lese litt prospekter fremover og se om det er litt muligheter her. En ETF finnes for alle behov..

Av enkeltselskaper vurderer jeg mer NOV. verden oppfører seg som at all oljerelatert virksomhet vil gå under snart og det gir muligheter til røverkjøp.

NVDA ser også svært spennende ut fremover.

Problemet nå er den høye dollarkursen. Det gjør det lite fristende å investere friske penger inn i USA.
Jeg kan ingenting om Forex og har heller ingen planer om å lære det. Jeg burde sikkert overse det. Det jevner seg ut i det lange løp. Ingen vet hva valutakursene er om 1-3-5-10år.
Det er bare at det er kjipt å gi 30% mer for samme selskaper nå.. I tenkeboksen.


Ellers fortsetter det i det samme løpet. Spare opp litt kapital, lese masse, høre på kvartalsrapporter og så kjøpe og håpe på det beste. It's a good time to be alive


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar