Sider

fredag 29. august 2014

Halvårsrapport 2014

Mye å gjøre om dagen. To hus til salgs. Ett nytt under oppføring. Håndverkere, bankfolk og meglere.
Og litt tid til finansmarkedene.

Vi har kommet godt over halvveis i 2014 og det er på tide med en liten statussjekk.


Porteføljen består nå av 12 selskaper, etter at National Oilwell Varco skilte ut sin salg og distribusjonsenhet til ett nytt stand-alone selskap, Distribution NOW. Ledelsen av selskapet mente verdien av de to selskapene ville blitt maksimert ved en spin-off og så langt er markedet enig.
Den gamle sjefen for NOV har fulgt med til DNOW, noe som gjør meg overbevist om at dette er ett selskap å eie for fremtiden. Salg og distribusjon av deler og utstyr til oljemarkedet er ett svært segmentert marked i USA og med krigskassa full av cash og tilgang på billig kreditt tror jeg DNOW vil kjøpe opp små konkurrenter i øst og vest, for så å bli den dominerende aktøren. Dette er ikke noen høy-margin business men det krever heller ikke allverden med CapEx for å opprettholde. Dette vil kunne gjøre DNOW til en cash-cow, og selv om ledelsen har hintet til at de vil bruke midler til oppkjøp og ikke til utbytte, tror jeg ikke det er mange år til også DNOW vil betale utbytte.

Blandt de andre selskapene jeg eier har det også skjedd ting.
Fra størst i porteføljen til minst:

Apple

Wall Street har nå virkelig snudd i sine analyser av Apple. Selskapet har steget jevnt og trutt på børsen i hele år, nå som analytikerne kan skimte iPhone6, iWatch osv.
Jeg venter litt til selskapet annonserer disse produktene, men mye er nok priset inn allerede. Etter 7for1 splitten har aksjen steget mye setter nye all-time-high.
Jeg er forsiktig optimist med tanke på nye produkter og synes det er godt å se at Apple hiver seg på IoT bølgen for fullt med åpen plattform for "smarte hus"
Jeg vurderer fortløpende å selge meg litt ned i Apple, for den har steget nesten 75% for meg og begynner å bli en stor del av porteføljen. Men så lenge wall street fortsetter å hylle dem og øke sine price-targets tror jeg nok jeg får en bedre exit litt senere. Jeg vil nok vente på nye produkter før jeg gjør noe her. Kommer det en game-changer??


Intel.

Selskapet som ble avskrevet som en døende kjempe for ett års tid siden, har nå våknet fra dvalen og wall street følger som vanlig i saueflokken. Dette selskapet tradet for under 20$ for ikke lenge siden. De har steget jevnt i hele år, og etter at selskapet leverte knallresultater i forrige uke leverer stadig flere meglerhus nye "oppdaterte" analyser og økte price-targets. Nå er INTC i 34$ og analytikerne oppgraderer i fleng.
Det var i fjor Intel var en god investering. Da var det rated som "sell" hos alle de store meglerhusene.
Disse analytikerne har ikke vanlige småsparere i tankene når de gir sine anbefalinger..

Intel også tar nå litt for stor plass i porteføljen.
Jeg slites litt mellom to tanker når det kommer til dette selskapet. På den ene siden gjør de gode fremskritt i "mobile" og de er villige til å ta store tap for å ta igjen Qualcomm, Samsung osv. På den siste CC gjør ledelsen det klart at de må være best på "mobile" hvis de skal vinne kampen om IoT og de er villige til å bruke store ressurser for å sørge for at de er konkurransedyktige her. Det tror jeg er nødvendig for å henge med i fremtiden.
Selskapets x86 business er en 80% bruttomargin business og gjør at selskapet får store mengder cash som de kan bruke å utvikle LTE-on-chip(som de har sliti mye med)
Datacenter gruppen vokser også mye og her eier Intel ca 90 av markedet.
Intel er på 14nm noden og det ser ikke ut som noen av de andre klarer å levere 16/14nm i 2014 og muligens heller ikke i 2015. FinFet teknologien virker som en hard nøtt å knekke for de andre leverandørene, og Samsung og GlobalFoundries har faktisk tatt det ganske ekstreme skrittet å samarbeid om dette. For meg betyr det at ingen av de har denne teknologien enda( for da ville de ikke gitt den til en konkurrent) og de er desperate etter å ta igjen intel her. Intel derimot sier de har en "clear roadmap" for å komme ned til 10nm i 2015/16

Alt dette sier at Intel forsatt er ett bra kjøp og at de vil fortsette å vokse.
På den andre siden har vi ett døende Wintel-marked, en økende trussel fra ARM i datacenteret og usikkerheten om de vil klare å levere 4G/LTE som er essensielt i IoT og i tablets og smarttelefoner.
Spesielt servermarkedet er jeg usikker på fremover. Dette markedet eies nå av Intel og de kan diktere prisene nesten som de vil. Dette gjør at de har svært gode marginer på disse produktene. ARM trenger ikke å lage en game-changer her. De trenger å ha teknologi som er på høyde med Intel. Da vil Intel miste sin pricing-power og marginene vil falle, kanskje brått. Innen den tid MÅ Intel ha tatt en sto del av mobilmarkedet. Jeg er usikker på dette selskapet altså. Lurer på om jeg må "trimme" posisjonen litt etterhvert.


National Oilwell Varco

Det er godt å ha selskaper som NOV i porteføljen. Her er det ikke like mye å følge med på..
Spin-off av DNOW er ferdig og det nye selskapet vil være mer strømlinjeformet.
NOV økte utbytte med 75% i mai. Ledelsen har tydeligvis troen på fremtiden, og jeg har ingen grunn til å tvile på dem.

Deere
Deere er også ett fint selskap å eie. Markedet er syklisk og analytikerne forventer fallende inntekter de neste par årene. Endel indikatorer tyder også på at det er fallende inntekter for bøndene i USA, Deere's største marked. Bøndene holder igjen på innkjøp og Deere tjener mindre penger. Alt dette var priset inn når jeg kjøpte og jeg er ikke redd for videre prisnedgang i aksjen hvis markedene skulle reagere negativt på fremtidige kvartalsrapporter. Jeg kjøper gjerne mer hvis dette skulle skje.

Seadrill


Seadrill har vært i høy sjø i år og frykt for overkapasitet i markedet har presset hele denne sektoren.
Men den kommende overkapasiteten er akkurat hvorfor man må eie Seadrill og ikke de andre selskapene i denne sektoren. Nyere rigger vil være de som får kontrakter først og Seadrill har den yngste flåten i verden. Jeg kan godt vente i ett par år, mens jeg mottar 10% i utbytte i året.

Nyeste signeringen av en rigg som ikke er ferdig bygget og stackingen av endel eldre rigger gir hint til denne trenden allerede..

Ship Finance

SFL  gjør som de skal. Kjøper noen nye båter, utvider kontrakter og betaler ute feite utbytter i mellomtiden. Liker virkelig å høre på en conference call med disse gutta.

Solazyme

Solazyme er inne i en veldig spennende tid nå. I følge siste kvartalsrapport er de akkurat der de har lovet å være.
De produserer salgbare mengder produkter
De har øket produksjon av produkt fra Clinton/Galva med 40% på et kvartal:)
Økt antall kunder med 50%
Encapso er i testfaser hos flere store kunder

Allerede i September i Fjor skrev Maxx Chatsko en artikkel om hvordan Wall street ikke forstår SZYM og hvordan deres analyser og estimter vil bli feil i 2014.
http://www.fool.com/investing/general/2013/09/30/has-wall-street-doomed-solazyme.aspx

Solazyme rapporterer som de skal, wall street bommer som bestilt og aksjen faller.
Jeg kunne kjøpt mer, så tro har jeg på SZYM, men det får vente til i høst. Bevis på at ramp-up fungerer må på plass først.

Litt skuffende at ledelsen er så stille angående fremgangen sin, men de har forklart mangelen på info tidligere..

Tror å bygge en ny fabrikk, den første i sitt slag, i en bortgjemt krok i ett utviklingsland vil gi hår på kassa til ledelsen i Szym.
Tydelig oppstemt stemning på siste CC. Det likær'vi..


Textainer har slitt noe i det siste med marginskvis. Historisk lave renter og lett tilgang på 
finansiering gjør at de blir økt konkuranse i deres marked. Størrelsen til Textainer gjør at de produserer gode mengder cash-flow,
selv med lavere marginer enn tidligere. Så selv om resultatene ikke ser så bra ut når man leser overskriftene, går selskapet fortsatt godt. 
De lave kostnadene på nye containere gjør at de kan øke sin flåte til gode priser.
Disse skrives ned i verdi raskere enn vanlig, noe som legger enda mer press på det rapporterte regnskapet, men som vil øke earnings senere.

Utbyttet har stått stille noen kvartaler for å heller øke investeringene i nye containere. Som langsiktig investor er dette godt å se.
Ledelsen tenker også langsiktig. Jeg anser textainer for å være ett gearet veddemål på at verden vil produsere mer, handle mer med hverandre 
og at mye av dette fortsatt vil foregå til havs. Med stadig nye og større båter og store investeringer i nye kanaler og havneanlegg
ser jeg på dette som en investering jeg forhåpentligvis kan eie i mange år. 5% utbytte fra ett slikt selskap, med muligheter for langsiktig vekst 
i både utbytte og pris per aksje ser jeg på som ett godt sted å parkere litt penger.


Hain Celestial gjør det fortsatt godt. Kjedene de leverer varer til vokser bra, noe som tyder på økt bevissthet hos forbrukere.
Ekspansjonen inn i nye markeder går etter planen, de har fått tilbake store avtaler i England som ble mistet av selskaper de har kjøpt opp der. 
Jeg har også lagt merke til at Ella's Kitchen er i stadig flere norske butikkhyller og det er stadig oftere meldinger om antibiotikaresistente bakterier i maten her i Norge.
Tror nok kanskje det vil bli økt fokus på dette også her på berget etterhvert, særlig med diskusjonene rundt den nye handelsavtalen med USA.
Hain har mange år å vokse på tror jeg.

ROIC gjorde en emisjon tidligere i år og økte samtidig porteføljen sin med nesten 20% ved oppkjøpet av ett enormt kjøpesenter.
Sjefen for ROIC har i en årrekke vist teft for å plukke opp svært gode avtaler på det lukkede markedet. Avtalen skal være positiv for
EPS allerede i år. Ellers gjør de akkurat som de skal. Øker leieinntekter, optimaliserer mixen av leietakere og øker antall utleide kvadrat-
Gjengen som styrer denne skuta har bygget opp store selskaper før og jeg tror de vil fortsette og gjøre det med ROIC i mange år til


FEICompany er ett spennende selskap å eie. Ikke fordi aksjekursen har steget så mye akkurat, men pga bransjen de er i og utstyret de lager.
Ved å følge en Investorday presentasjon fra disse folka forstår man kanskje litt mer av hvor langt vi har kommet i teknologien de siste 20 årene
Og man får litt inblikk i hvordan fremtiden vil skapes. At man plukker opp en liten kommentar om at ingen av de store konkurrentene til
Intel i semiconductor-bransjen enda har bestilt kvalifiserings-utstyr til 14nm noden, som betyr at de ikke vil ha 14nm i produksjon før 2H15, er ekstra bonus
(sidenote: det var nok Appllied Materials sin CC og ikke FEIC investorday, men poenget står:) )
At de økte utbyttet med 107% pga så høy cash-flow gjør ikke noe det heller. 
På overflaten har ikke resultatene til FEIC sett så imponerende ut i år, men de leverer på det de lover. De blir en stadig mer integret partner for sine kunder og der 
konkurrentene bare selger maskinen sår FEIC for optimalisering til forskjellige oppgaver, opplæring av eksterne ansatte og andre tjenester som gir gode marginer.

At jeg kanskje har betalt litt mye for denne aksjen er nok en annen sak. Veksten har ikke vært som den burde for en så høy PE som jeg betalte. For meg er det fortsatt definitivt 
en HOLD. På lang sikt har jeg fortsatt veldig troen på både selskapet, strategien og markedet de opererer i. Og siden jeg er en langsiktig investor
(prøver å lære meg å bli i hvertall) så selger jeg ikke;)


Neostem får virkelig ingen kjærlighet og det er synd. For det trenger de. Dette er min minste posisjon og nok også det mest risikable. Faren for at selskapet går under før de får produsert
noe som helst, er høyst reel. Selskapet kjøpte tidligere i år opp ett annet selskap som har en Phase3 trial gående. Dette selskapet ble betalt for i nesten bare aksjer.
Det kan bety to ting for meg. 

Ledelsen i det andre selskapet har ikke troen på eget produkt og tar betalt i det de kan få.
Eller ledelsen i det andre selskapet har SÅ troen på NeoStem sitt produkt at de vil med og selger sitt produkt for å være med på festen.

Vanskelig å si.

I de kliniske testen har Neostem sine produktkandidater gjort akkurat som de skal. De fikser symptomer og kurerer årsaker. Mindre bivirkninger enn normalt
Akkurat som en drøss andre selskaper i denne sektoren. At stamceller kommer til å forandre hvordan vi tar medisiner de neste 10-20 årene er gaske sikker på, men hvem som vil stikke av med
jackpotten er ikke godt å si. NeoStems problem nå er likviditet. Ett kjapt titt på regnskapet viser at NBS må utvanne eksisterende aksjonærer for å få mer penger til 
å kommersialisere og selge sine produkter. De har gjort det før og vil gjøre det igjen. Det er sånn biotek fungerer og det vet jeg. Problemet er at kursen er for lav. 
Ledelsen burde vært mer oppurtunistiske når prisen var høyere, noe som ville gjort emisjonen mindre smertefull for eksisterende aksjonærer.
Det er ventet endel resultater fra prøvene fremover i høst og i vinter og økt publisitet kan kanskje tiltrekke seg tradere som gir økt kjøpepress i aksjen.
Egentlig skal ikke jeg bry meg om små svingninger i prisen, men når prisen har en direkte innvirkning på selskapets evne til å hente inn penger til fordelaktige betingelser
blir det fort mer relevant. Hvis dette selskapet lykkes vil prisen per aksje eksplodere og jeg vil naturligvis eie en så stor del av selskapet som mulig:)
Dette er litt gambling nå. Ikke noe jeg anbefaler noen, men som 2-3% av porteføljen til en person på under 30år er det lov å ta litt risiko.


Aksje og fondskonto. 
MSCI AllWorld i svart
OSX i gul 
Min i rød.

Litt outperformance. hovedsakelig Apple og Intel


Zero konto



Underperformance. Hovedsakelig Seadrill og Neostem


So far, so good.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar