Sider

mandag 30. desember 2013

Årsrapport 2013

2013 har vært spennende og jeg har lært masse. Mye har gått riktig vei og jeg har gjort noen blundere. Forhåpentligvis tar jeg med meg erfaringene og lærer av dem så jeg blir en bedre investor.

Først skal jeg sammenligne med målene jeg satt for 2013

Målene før 2013 er som følge i prioritert rekkefølge:
1. Øke antall kroner i direkteavkastning(utbytte) med 100%
Jeg eier flere selskaper og i lengre tid, så 2013 vil bli benchmark som jeg vil måle meg mot fremover.
2. Eie 10 selskaper. Jeg eier for øyeblikket andeler i 6 selskaper og håper og øke til minst 10 i løpet av året. Dette for diversifiseringen. På sikt vil jeg jobbe mer med allokeringen og overvekting, men på kort sikt må jeg konsentrere meg om å kjøpe gode selskaper til riktig pris.
3. Oppnå avkastning lik eller bedre enn MSCI All World index og OBX. Poenget med aksjeplukking må jo være å oppnå bedre avkastning enn indeksen. På lang sikt er målet å øke direkteavkastningen mest mulig, men moro å se at det går riktige veien på flere fronter.

Nr1: Utbyttet økte ganske nøyaktig 150% Check
Nr2: Eier 11. Check
Nr3: MSCI All World i svart - OBX i gul - Min aksje og fondkonto i rød. Check


33,80% avkastning, sharpe Ratio 2,1

MSCI All World i svart - OBX i gul - Min Investeringskonto Zero i rød. CHECK

77,72% sharpe Ratio 1,0 (spike på sommeren er 10/1 revers splitt av NBS)


3 av 3 er ikke galt. og ZERO kontoen gruset "markedet" i år.

Vinnerne har vært tre selskaper som jeg nå er ute av. Dette har fått meg til å tenke mye på strategien min.
Selger jeg vinnerne mine for tidlig?
En titt på selskapene jeg har solgt:

3D Systems (DDD)

Solgte på 60$ (reelt 40$ etter en 3/2 splitt) pris idag: 90$ doblet pengene, kunne doblet dem igjen.

Tesla(TSLA)

Solgte på 85$ pris idag 150$ tredoblet pengene mine, kunne doblet det igjen.

Nokia(NOK)

Solgte på 8$ pris idag 8.06$ ikke lenge siden salg og lite nytt her.

BP

Solgte for 40$ pris idag 48$


Jeg solgte BP pga en uventet risiko. Viste seg å være en ikke-sak(så langt) OK avgjørelse

Solgte DDD pga pris. Det fundamentale i selskapet har ikke endret seg mye men P/E har nær doblet seg. Markedet har andre forventninger til 3d printing enn meg. Jeg tror det vil endre måte man gjør ting på fremover, men det er lenge til det blir utbredt.

Solgte Tesla pga pris. Det fundamentale i selskapet har bedret seg siden jeg solgte og en høyere pris er det grunnlag for. 150$ pr aksje ville jeg ikke betalt. Selskapet har gjort akkurat som de skal i 2013, men jeg føler risiko er for høy på prisen idag.

Solgte Nokia pga endring i retning i forhold til det selskapet jeg investerte i.

Så, selger jeg vinnerne mine for tidlig?

Jeg kunne hatt mer enn dobling av porteføljeverdi i Zero-kontoen, men jeg oppnådde "bare" 80,79% avkastning.

(Med trailing stop loss på NYSE og NasDaq hadde det kanskje vært lettere, men det hadde vært avhengig av bra satte stops, så det blir spekulasjon. Ifølge Anders Skar hos Nordnet er ikke dette en prioritet grunnet at 90% av handelen hos Nordnet er i norske aksjer(2012).

90% av all handel! I det bitte lille universet som er norske aksjer. Merkelig, men det er en annen sak.)


Jeg har tenkt mye på om jeg bør endre strategien litt for å fange mer av prisstigningen, men jeg har foreløpig kommet til konklusjonen at jeg vil fortsette å selge "explore" når jeg mener de er overpriset. Selv om markedet tydeligvis har for vane å være uenig med meg. Jeg har hatt flaks å plukket "riktig" selskaper i noen tilfeller og det blir naivt å tro at jeg kan plukke toppene.

Sist jeg snakket med Nordnet så nevnte de at trailing stop til amerikanske børser var på vei, men jeg fikk ingen tidsoverslag.



Dollarkursen har vært en hjelper for meg i 2013. Jeg gidder ikke regne på kurser på kjøp og slagsdatoene, da basispoeng her og basispoeng der blir for pirkete. Men snittprisen for dollar målt i norske kroner har steget fra 5,5 i Januar til 6,0 i Desember. Det hjelper, men er selvfølgelig motvind hvis kursene skulle snudd.



Jeg har lært mye i 2013.
Å lytte til analytikersamtaler etter kvartalsrapporter er nyttige saker. Man merker hvilke meglerhus som har fokus på langsiktige, fundamentale forhold og strategi, og hvilke som tenker maks 2 kvartaler frem i tid. Man før følelsen av ledelsens visjoner og hva de fokuserer på, hvilken kultur de vil ha innad og hvor de vil fokusere tid og energi i fremtiden. Man får lastet ned mp3 filer med opptak av de fleste selskaper som er børsnotert i USA. Dette bruker jeg også som ett verktøy til å se hvordan ledelsens lovnader har gått i oppfyllelse. Har de oppnådd det de ville, eller farer de med store ord og lite handling?

Dette er også er grei måte å sammenligne konkurrenter innen samme sektor, lære om nye områder, eller plukke opp viktige økonomiske indikatorer som ofte ikke blir rapportert. Feks reagerer markedet ofte kraftig ved BNP-tall, Non-farm fra USA eller lignende. Dette er tall som blir revidert mange ganger etter de offentliggjøres, men markedet reagerer ofte flere prosent når tallene kommer ut. At UPS eller FedEx frakter rekordmange pakker og at shippingbransjen rapporterer om nye handelsmønstre hører man ikke mye om i mainstream næringslivmedia.

Merkelig bransje det her. Så mange krefter som jobber for å få folk til å reagere, handle og betale kurtasje og avgifter.


Jeg bruker mindre tid på "hobbyen"
Å lære seg det grunnleggende i aksjemarkedet er krevende. Det første året satt jeg av timesvis hver dag. Andre året trappet jeg dette ned og gikk over til å lese artikler innen sektorer og "type" selskap som jeg hadde interesse for.
I 2013 har jeg trappet ned ytterligere og leser kun utvalgte nettsider, analytikere og relevante nyheter. Bruker i økende grad Twitter og Facebook til å komme i kontakt med interessante mennesker og temaer.
Håper jeg kan trappe enda ned i 2014. Det skal i grunn holde med kvatalsrapporter og store investorkonferanser. Litt mer blir det nok.




Mål for 2014 blir amputerte grunnet bygging av hus, så jeg setter ikke lista så høyt. Kommer senere.

3 kommentarer:

  1. Bra blogg! Veldig positivt at du deler av dine erfaringer med aksjeinvesteringer. Veldig nyttig og lærerrikt for andre som vil lære.

    Som du nevner, det er merkverdig at det kun er hver tiende handel som havner på en utenlandsk børs blant norske kunder. For å forsøke å endre litt på dette så lanserer vi i dag en ny kampanje; Love 2 Trade. Kampanjen har som hensikt å lære opp folk om og inspirere til handel i utlandet.

    Les mitt siste blogginnlegg om Love 2 Trade her: http://www.nordnetbloggen.no/love-2-trade/02/01/2014/

    Se kampanjen her: https://www.nordnet.no/kampanjer/love-to-trade.html

    Eller følg den på Twitter #L2TRADE her: https://twitter.com/search?q=%23L2TRADE&src=hash

    Lykke til med investeringene i 2014 Aksjeamatøren.

    Mvh,
    Anders Skar
    Nordnet Bank

    SvarSlett
  2. Jøss. Hadde ikke sett for meg kommentar fra deg.
    Internett er jaggu awsome!!

    Og kurtasje på 9kr pr trade er fantastisk. Håper det kan få flere til å se litt utover landegrensene våre.

    Kan jeg spørre om når trailing stop i USA kommer også da? Ett år siden sist:)

    Eller vil jeg benytte muligheten til å takke for upåklagelig kundeservice i 2013. Alltid bra folk på telefonen. Og bra investormøte i Tønsberg i høst.

    Håper dere nærmer dere visjonen i 2014.

    SvarSlett
  3. Hei :)
    Jeg lurte på om du ville poste dette på bloggen din, eller om du kan hjelpe meg med å finne ut hvor denne kan være smart å poste for å få så mange som mulig til å melde seg på dette webinaret?

    Marcus De Maria kommer til Bergen 14.02 og skal ha et heldagsseminar og det hadde vært fantastisk hvis vi hadde fått så mange som mulig til å komme!

    Jeg sender med et forslag på hva du kan poste og jeg hadde blitt kjempe glad og takknemlig for svar:)

    Til ALLE som er interessert i å få MEST mulig ut av pengene sine, SE HER!!
    Jeg var på et webinar med en av Englands beste mentorer innen aksjer og investeringer for en liten stund siden, dette ga et så stort inntrykk på meg at jeg bestemte meg for å dele dette videre med dere her.

    Webinaret varte i bare 60 minutter og på den lille timen lærte jeg om en genial strategi som kan brukes på alle aksjemarkeder for å få 30-80% avkasting på pengene mine etter bare få mnd på aksjemarkedet, jeg er nybegynner og visste såvidt hva aksjer og aksjemarked var før jeg startet.

    Nå har jeg fått vite at det samme live-webinaret som jeg var på, også skal være på onsdag 5.februar, jeg anbefaler virkelig ALLE å melde seg på, uanvhengig om man er nybegynner eller mer erfaren, du kommer til å få en åpenbaring. Webinaret er helt GRATIS og Marcus De Maria tar vanligvis mellom 2000-5000kr for slike kurs.
    Legger med en link til påmelding, inviter så mange som mulig, men meld dere på raskt for det er begrenset antall plasser!!

    https://attendee.gotowebinar.com/register/2010691562624321794

    Håper dere får like mye av webinaret som jeg!

    Mvh Ina Marie Hadland

    SvarSlett