Sider

onsdag 25. september 2013

Case for DE og porteføljeoppdatering 3Q13

Jeg kjøpte tidligere i september Deere & Company.
Dette vil bli en del av Core-porteføljen og blir vel i grunn så kjerneselskap som jeg får dem.
Hvis ikke ledelsen gjør noe dumt her, så der jeg dette selskapet som ett veldig langsiktig kjøp.

Deere lager landbruksmaskiner, skogsmaskiner samt kommersiell og forbrukermaskiner. De har vært i business i 175år og jeg forventer at de vil vare lenger enn meg. Aksjene prises til 9,67P/E og gir ett utbytte på 2,42% pr dags dato. Deere har blitt straffet sammen med CAT, ETN og mange andre produsenter av tunge maskiner grunnet lav verdensøkonomisk vekst og mindre etterspørsel fra Kina. Men faktum er at vi blir flere mennesker som skal spise mat fra de samme jordene. Det vil kreve bedre utnyttelse av jorden og mer effektiv såing, behandling og innhøsting av maten.

Her kommer Deere inn. Selskapet er mitt i en refresh av maskinparken og bestillingene ser ut til å være oppløftende. Selskapet har brukt mye penger på R&D og på nytt produksjonsutstyr de siste årene og med mindre CapEx i tiden fremover ser jeg muligheter for en hyggelig økning i utbytte. Payout pr idag er kun på 22%
Analytikerne ser for seg fallende salg og inntjening neste år, noe som gjør aksjen veldig attraktiv for meg som kan holde i 20 år. Det er jo hele industrien her som er under press og ikke selskapet spesifikt.
Disse sykliske aksjene prises som om de var på toppen av sin syklus, noe jeg absolutt ikke tror. Vi har hatt en fin innhenting av prisene på aksjer siden finanskrisen, men noen reel vekst i verdens BNP har det vært dårligere med. Nå begynner det og komme noen antydninger til hyggeligere tall fra Europa, samt at Kina ikke virker så ille som mange trodde tidligere i år. Vekst i BNP, historisk høye priser på svært mange råvarer samt god inntjening for bønder i mange av verdens største landbruksregioner tilsier at Deere vil kunne vokse mange år inn i fremtiden. Og om de ikke skulle vokse så er de jo priset tilsvarende. Dvs at jeg tror nedsiden er begrenset.

Om veksten kommer neste år eller i 2015-16 er ikke så farlig for meg. Jeg føler jeg har kjøpt ett svært godt selskap med god ledelse til en hyggelig pris. Dette er core of the core. Ser ikke for meg å selge dette selskapet med mindre det blir noe selskapsspesifikt som spin-offs, store endringer i ledelsen eller noe i den duren. Ellers selvfølgelig grov overprsising, men det er ikke så ofte man ser i denne typen selskaper.


Ellers er vi snart ferdige med september og 3/4 gjennom året.
Jeg har jo satt meg noen mål for 2013 og det er greit å se hvordan man ligger ann.

Aksje og fondskonto:
Avkastning YTD: 15,65%
Sharp Ratio: 1,4


Ganske så likt som obx der altså. Noe under MSCI ALL World. Textainer og Hain er de store synderene mtp underperformance. Utbytte ikke med i denne grafen

Investeringskonto Zero:
Avkastning YTD:65,82
Sharp Ratio: 1,0


Zero-kontoen har gjort det betydelig bedre med en avkastning på hele 65% så langt i år. Tesla og Nokia er vinnerene her, mens NOV er eneste selskap som har gjort det dårligere enn indeksen( I tiden jeg har eid selskapet)
Til og med NBS som jeg har vært i det røde siden kjøp har nå gjort ett hyggelig hopp etter at selskapet plutselig ble mer interessant for institusjonelle kjøpere etter en reverse-split i sommer.
Utbytte ikke med i denne grafen

Mål 1 for 2013 var og doble direkteavkastningen via utbytte. Det målet er snart nådd allerede.
2013 blir benchmark for videre vekst. Regnestykket og videre målsettninger tas ved årsskifte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar