Sider

tirsdag 2. april 2013

Porteføljeoppdatering 1Q2013

Mye utgifter på begynnelsen av året fører til lite aksjehandling. Men det skjer jo fortsatt ting i min lille portefølje.


Neostem(NBS) har fått godkjent fase 1 av den kliniske studien av AMR-001 og jobber med å å folk inni fase 2. Godkjenning av dette legemiddelet er første pri i min investerings-case og så langt er alt i rute.
Ellers lite nytt om selkskapet. Svært volatil aksje som har dratt porteføljen ned så langt i år, men tradingstøy er uvesentlig så lenge selskapet leverer som de skal.

Ship Finance(SFL) har steget mye på lite nyheter i det siste og jeg er opp ca 40% på aksjen. Shipping har vært svært volatilt i det siste med FRO og VLCCF som har beveget seg i veldig forskjellige retninger. TNK og NAT er også selskaper jeg følger litt som har hatt store bevegelser. Analytikerne tolker rapporter og trender forskjellig for selskapene men økt økonomisk aktivitet bør gi økt skipstrafikk. FedEx skal ta ut mange fly fra tjeneste pga økt etterspørsel etter skipstransport av mange typer varer. Når ett så stort selskap, som vanligvis ikke overreagerer pga kortsiktige trender, gjør en såpass drastisk handling gir det meg ytterligere tro på shipping fremover.

Textainer(TGH) har stått forholdsvis stille etter en veldig run-up på begynnelsen av året. Men selskapet leverer som lovet. De eier mer av flåten sin, de har ordnet gode betingelser for revolveren sin og har økt utbyttet 12 kvartaler på rad.

Nokia(NOK) har falt mye tilbake fra toppen rundt 4.70$ tidligere i kvartalet. Tradingstøy og mange som har kjøpt på vei ned, som vil ut, har nok mye av skylden da det kun har kommet gode nyheter fra selskapet, bortsett fra litt skattetrøbbel i India. Blackberry(BBRY) har nok tiltrukket seg mye av traderene siden de har hatt flere triggere den siste tiden.
Rapporter viser til at WP8 har vokst til en klar 3.plass men de er selvfølgelig langt bak Android og iOS. WP8 selsger også mer enn iPhone i Russland, India, Argentina, og endel andre forholdsvis store land. Tilsammen ca 2 milliarder potensielle kunder. At Nokia selger mer en Apple i disse regionene er vel heller ikke noen stor overraskelse da Nokia selger telefoner som disse markedene faktisk har råd til.
Det blir spennende å følge både Asha og Lumia i neste kvartalsrapport.

Intel(INTC) fortsetter å motta nedgraderinger fra diverse meglerhus, men det seg ut som markedet har bestemt seg for at bunnen var nådd rundt 19$ da det ikke er noen store bevegelser i navnet. Få store triggere fremover(ny CEO muligens), så det er nok "dead money" i en stund. Det som er fint med utbytteaksjer er at jeg får betalt mens jeg venter, noe som absolutt gjør det enklere å holde. Og Intel kommer nok til å lære meg litt om tålmodighet i markedet. Har vært endel ganger jeg bare vil ta tapet og bevege meg videre, men jeg får meg virkelig ikke til å tro at Intel vil sitte å se på at ARM spiser lunsjen deres. Høy CapEx og lang erfaring er forhåpentligvis en god miks i dette tilfellet.

Apple(APPL) får virkelig no love i markedet om dagen, men med mindre det er ett stort fall Y/Y i inntjeningen så mener jeg bestemt at de er blandt de billigste navnene i teknologisektoren for tiden. Jeg vil gjerne kjøpe mer, men venter til kvartalsrapporten 23 april for å se om gross margin stabiliserer seg. Hvis ikke kan dette fort bli en falling knife.

Tesla(TSLA) levere mye gode nyheter for tiden. Det virker som de vil levere på løftet om å være i profitable dette kvartalet. Når jeg kjøpte aksjen i oktober var dette en stor del av min case, så det virker svært positivt. http://aksjeamator.blogspot.no/2012_10_29_archive.html
De økte estimatene for antall solgte biler i kvartalet
De vil begynne å bygge "superchargers" i Norge fra sommeren av=)
Elon Musk har også vært ute på Twitter igjen og lovet en stor overraskelse idag. Om det er en emisjon, stor ny utbygging av supercharger nettverket, utsettelse/fremskyndelse av Model X eller Gen3 eller noe helt annet blir spennende å se. Ikke ofte jeg følger slike eventer live, men idag skal jeg jaggu benke meg med potetgullposen og hodetelefoner og høre hva Musk har å si. Svært spennende.
Opp over 50% på navnet nå, med 15% i går! Snakker vi emisjon så kan det fort gå ned igjen, men jeg har fortsatt stor langsiktig tro på selskapet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar