Sider

torsdag 27. september 2012

Porteføljeoppdatering september 2012

Ting snus raskt i markedet og jeg har gjort noe små endringer.


3D Systems brøt gjennom en støtte på ca 40$ pr aksje og jeg tok litt profitt. Aksjen har vært på en voldsom opptur siden jeg kjøpte og den var i grunn priset for perfeksjon, evt overpriset. Jeg har fortsatt stor tro på selskapet på lang sikt, men å ta litt penger av bordet er aldri feil. Jeg trenger også sårt flere selskaper i porteføljen da den så langt består av hele 5 selskaper;) Jeg beholdt de fleste aksjene i selskapet, men tok avkastningen på ca 55% Det ser ut som den nedadgående trenden fortsetter og etter prisingen på opsjonene på selskapet er det tydeligvis bjørne-stemning(kanskje jeg lagde ett nytt uttrykk nå)

Jeg vurderte å ta profitt i flere dager, men jeg ble grådig og ventet for lenge. Mulighetet til  70% avkastning var der, men jeg var for grådig, for treg og gikk derfor glipp av penger. Lærdommen er tatt.




Ship Finance har også en tydelig markert oppadgående trend og jeg tok litt profitt også her rundt 17,50$
Også her har jeg hatt en fin oppgang og heller ikke her har min tro på selskapet blitt svekket. Kun for å ta litt penger av bordet.





Intel har kuttet estimatene for inntjeningen i Q3 og for hele 2012. Markedet overreagerer som vanlig og har sent aksjen kraftig ned. Jeg kan ikke se at selskapet selv er skyld i så mye av dette og kuttet var ventet fra min side da både Dell(DELL) og HP(HPQ), som er store kunder, rapporterte dårlige tall. Nå er utbyttet på 4% og ser fristende ut. På lang sikt så er Intel fortsatt den sterkeste og min mening er at analytikerne kun ser på mobil/tablet delen som Intel har vært dårlige på. De glemmer tydeligvis at Intel eier servermarkedet og når stadig flere applikasjoner går gjennom nettskyen så må all denne dataen lagres ett sted. Nemlig på servere, med Intel Inside. Utbyttet har blitt holdt uendret dette kvartalet så ingen endring i min investeringcase. Jeg holder.

Kjøpsmulighet!!






Nokia har jeg vektet meg opp i og har nå en full posisjon. Fortsatt klokketro på selskapet og etter lanseringen av Lumia 920 og 820, med påfølgende fall i pris på 15% benyttet jeg sjansen og kjøpte mer.
Langsiktig så tror jeg dette er en utrolig mulighet. Hadde bare selskapet vært noe bedre på markedsføring så hadde det kanskje gått opp for verden at Nokia fortsatt lager noe av verdens beste hardware. Så nå faller mye på Microsoft. Nokia må bli cash-flow positiv innen Q2013 ellers er det exit.





2 kommentarer:

  1. Støtter deg fullt ut på Nokia, og har idag tidlig doblet min eksponering mot selskapet.
    Nå regner "vi" for harde livet, og vurderer utgang rundt £5 dersom selskapet ikke selger 920 som varmt hvetebrød.

    SvarSlett
  2. Jeg tror det legges litt for mye vekt på Lumia 920.
    Ja, det er den beste telefonen på markedet og ja den er viktig for selskapet. Men det er viktig å huske at selskapet består av flere avdelinger og smarttelefon-divisjonen er den eneste som ikke er profitabel.

    NSN rapporterte om positiv cash-flow og marginer som steg fra 0.3% til over 9 på ett år. restruktureringen ligger langt foran skjema.

    Asha har blitt oppgradert til "smarttelefon" og er overlegen mange av Android 2 modellene i Asia. India og Kina og 2,5 milliarder mennesker og Nokia er den største aktøren med en svært godt rykte for brukervennlighet og slitestyrke.
    Asha 510 kom idag. 27 dager stand-by på en touch telefon!! Denne er for India. Bor godt over en milliard folk der!

    Navteq er nå i 75% av alle nye biler og de har nylig inngått avtaler med Amazon.com, Oracle og Yahoo!

    De skal selge konvertible obligasjoner for å refinansiere gjelden som utløper i 2014. Selv om alle amerikanske rating-byråer har nedgradert Nokia til junk blir renten mellom 4,25 og 5%
    Dette sendte aksjen ned over 7% pre-market(!!)

    Enten er hele markedet totalt irrasjonelt eller så konspirerer hele Wall Street mot alt som minner om konkurranse for Apple. Hadde Lumia 900 kommet med en eple-logo bakpå så hadde den vært hyllet som den største innovasjonen siden hjulet.

    Heldigvis følger aksjeprisen inntjening til slutt. Det er mulig vi må være tålmodige med Nokia siden markedet kan være irrasjonelt lenge, men en dag kommer pay-day.

    Har du noen tanker om utbytte for 2013? Jeg håper Elop har baller til å kutte den ut. viktigere ting å bruke penger på.

    SvarSlett