Sider

onsdag 9. mai 2012

Sitter på cash og venter på kræsj

Sell in may and go away er ett kjent uttrykk fra Wall Street. Historisk sett har avkastningen i aksjemarkedet hvert best fra høsten og mot vår. Sommerhalvåret blir karakterisert som en dårlig tid å sitte i aksjer.

Jeg har bare fulgt med i markedet i kort tid, men husker da godt de siste sommerene. Lehman Brothers, Eurokrise, Gjeldstak i USA osv.

Det er mange grunner til at det kan bli slik denne sommeren også.

Hellas har akkurat hatt valg og resultatet ble at partiene som har lovet å gjennomføre reformene som ECB og IMF har pålagt dem mistet mye oppsluttning. Dette kan bety at Hellas endelig forlater Eurosamarbeidet, noe de selvfølgelig skulle gjort for lenge siden. Forlater de Euro nå kommer det til å bli enda mer fokus på Spania, Italia og endel andre vanskeligstilte euroland.
Resultatet blir frykt i markedet og fallende aksjekurser

Frankrike valgte en sosialist til å styre landet de neste 5 år. Han vil ikke være med på avtalene som allerede er inngått. Økt spenning mellom Frankrike og Tyskland er uunngåelig og det vil bli mer fokus på Frankrikes voksende statsgjeld

Resultatet blir frykt i markedet og fallende aksjekurser


I USA har the Fed's program Opperation Twist som var etterfølger av QE1 og QE2 tvinget penger inn i høyere risiko. Treasuries, som vanligvis er en trygg havn for investorer, er ikke attraktivt når det gir negativ avkastning etter å ta høyde for inflasjon. Opperation Twist slutter i Juni og hvis QE1 og QE2 gir en pekepinn på hva som vil skje, vil vi oppleve fallende aksjekurser pga dette.
The Fed kan selvfølgelig svare med QE3 og pumpe enda flere billiarder inn i økonomien som vil gi oppsving igjen. Men en eller annen gang må det jo gå opp for folk at denne enorme pengemengden vil tilslutt skape inflasjon som er langt over det som er ønskelig. Dette kan jo bekjempes ved andre midler og siden Fed er privateid kan de gjøre som de vil. Men det spørs hvor lenge investorer beholder troen på markedet når det kun holdes i livet av kunstig åndedrett.



Så, what to do.

Jeg sitter på pengene mine for øyeblikket, selv om jeg har flere kandidater som jeg vil kjøpe. Markedstiming er jo noe man ikke skal gjøre, men jeg ser så mange mørke skyer utover sommeren at jeg er sikker på fall.
Hvis jeg kjøper nå fremover så blir det i small-cap vekst bedrifter. For selv om markedet i helhet går nedover er det alltid noen som gjør det bra. Og når gjennomsnitts-investoren ser krigsoverskrifter i media i ukesvis begynner de å snakke om å kjøpe gull, hamstre hermetikk og ammunisjon, for så å selge når bunnen nærmer seg.

Derfor tror jeg at jeg kan plukke opp ett par fine selskaper til "fire-sale" priser utover sommer og høst.
Det jeg vil gjøre er å finne ut prisen jeg er villig til å betale, for så å vente på "elendigheten"
Får jeg kjøpt meg inn i MCD, XOM, STO,KO eller IBM på prisene de har ligget på de siste årene blir jeg en glad mann..

Vi får høre på Buffet.
Be greedy when others are fearful and fearful when others are greedy. Snart kommer frykten igjen og da er det bare å slå til. Fallende aksjepriser er fint hvis du skal kjøpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar