Sider

mandag 9. april 2012

Nettsider jeg bruker

Det siste året har jeg brukt mange timer på å lese meg opp på aksjemarkedet.
Det begynte så smått med noen små hint i lydbøker jeg hørte på for å få kontroll over forbruk og sparing. Når dette så ble satt i system begynte jeg å konsentrere meg mer om hvordan aksjemarkedet fungerer. Det er begrenset hvor mye man kan lese om hvordan man sparer penger, men ett hav av informasjonen om markedet.

Det finnes ett meget stort antall nettsider som er både gratis og informative. Noe av det første jeg begynte med var å forstå terminologien som blir brukt. Det hjelper å forstå hva man leser uten å måtte google definisjoner.

www.investopedia.com har den beste ordlisten jeg har funnet på nett. Både en formel definisjon på ett uttrykk og en forklaring på hvordan man bruker det i praksis. I tillegg har siden mange gode artikler og grunnleggende forklaringer på hvordan man går frem i aksjemarkedet. Oppdaterte artikler om makroøkonomien kommer også med jevne mellomrom selv om de nok er noe enkle for de med litt mer erfaring. Som nybegynner har jeg funnet mye nyttig informasjon her.

www.vuru.co en en fantastisk nettside som gir deg en kjapp analyse av ett selskaps fundamentale forhold på ett brøkdel av ett sekund. Man må registrere seg her, men det dukker opp maks en e-post i uka og det er kun hvis man velger det selv. Siden er beregnet på verdi-investering og vil gi dårlige karakterer på vekst-selskaper men du får fortsatt opp 10-årig historie om alt fra ledelsens evne til å skape verdi for investorer, til utbyttehistorikk og finansiell stabilitet. Siden har også en screener for å plukke ut selskaper med forskjellige egenskaper.


www.fool.com er blandt sidene jeg bruker absolutt mest nå. Det er mest selskaps-spesifikke artikler, men også artikler om makroøkonomien og litt historie. Siden blir oppdatert med alt fra 10-100 artikler om dagen. I tillegg har man screener som er svært god til å være gratis. Registrerer man seg kan man lage en watchlist, altså en liste over selskaper man følger. Da kommer det oppdateringer om selskapene hver gang analytikere på siden eller deres samarbeidspartnere har skrevet noe om selskapet. Det er også mange betalingstjenester på siden, alt fra verdi, small-cap, utbytte, internasjonale aksjer, opsjoner, shorting osv. Prisene er varierende på de forskjellige tjenestene, men man kan bruke de i 30 dager gratis før du velger å binde deg.
Alle brukerne på siden kan også rangere aksjer og det er svært mange kunnskapsrike brukere på siden. Motley fool har også ett forum, men det synes jeg er noe tungvindt å bruke.
Noe av det jeg liker best er at selv om betalingstjenestene anbefaler ett selskap så kommer det ofte andre kommentatorer/analytikere/skribenter med motsatt syn. Jeg synes det er viktig at ikke alle er enige. Man får ett bedre grunnlag for å gjøre sine investeringer.

www.seekingalpha.com bruker jeg også svært mye for tiden. Screener, watchlist og svært mange daglige oppdateringer. Her kan hvem som helst bidra med artikler og kommentarer noe som gjør at man får ett bredt spekter av meninger og ideer. Alle artiklene blir gått over av redaktørene på siden og holder som regel bra standard. Her er det også svært mange flinke folk som kommenterer, kommer med tilleggsopplysninger og gode oppfølgningsspørsmål.
Man kan motta mail når det blir publisert artikler om ett selskap man følger eller om spesifikke temaer som utbytteinvestering eller makroøkonomi.


Dette er noen få av sidene jeg bruker for tiden. Disse er alle gratis og kommer med masse flott informasjon til nybegynnere og de med noe mer fartstid under beltet.

Noen sider jeg har oversett?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar