Sider

onsdag 21. mars 2012

Analyse av Facebook IPO

Facebook Inc driver et sosial nettseted og har 850mill. brukere. Hovedkvarteret ligger i Menlo Park, California.

Facebook ble startet av Mark Zuckerberg og hans romkamerater på Harvard University i USA i 2004.
Det var en nettside for skolens elever og ble raskt svært populært. Siden utvidet senere til Ivy League skoler i USA og senere for alle over 13 år med en e-post adresse.

Veksten i antall brukere har vært enorm men har i senere tid vist tegn til å stoppe opp. Likevel gir 850mill brukere enorme muligheter for markedsføring og salg av annonser.

Facebook får 85% av sine inntekter fra annonsering, ett tall de selv sier skal ned til 70% i løpet av kort tid. 3. parts applikasjonsutviklere står for en økende del av inntektene til Facebook.
1. Februar 2012 søkte selskapet om børsnotering og det er mye buzz rundt deres IPO.

VERDI


Siden det enda ikke er satt noen pris pr aksje på selskapet er det kun spekulasjoner, men ryktene og tilsier en pris for selskapet på mellom 75-100milliarder dollar. Dette vil gi de en Market-cap på høyde med McDonalds!

Microsoft kjøpte i 2007 1,6% av selskapet med en pris som verdsatte hele facebook til ca 15milliarder dollar. Det ble da skrevet mye om den abnorme prissettingen av ett selskap som ikke gikk med overskudd, men når vi ser på dagens verdisetting så var det nok ett smart kjøp.

Inntekter

Selskapets inntekter for 2011 var 3711mill $ som var opp 80% fra 1974mill $ i 2010 som igjen var opp 150% fra 2009 som inntektene lå på 777mill $. 
Selskapet har hatt positiv cash-flow siden august 2009.


Spørsmålet er om selskapet klarer å ta en økende andel av annonse$ fra sider som Google, for med en pris på 75-100milliarder $ må man se vekst for å igjen pengene sine.


Men igjen, når man ser på hvor mye tid folk bruker på facebook skal det ikke mye fantasi til for å se for seg enorme inntekter i form av reklame. Og siden "sosial markedsføring" er ett veldig nytt begrep og at det nå uteksamineres flere og flere skarpe hoder innen faget fra store college i USA kan det være mulig at dette faktisk er en god investering. Siden Facebook sitter med enorme mengder data og informasjon om sine bruker bør de kunne klare å vise relevant reklame mot dem. 


Mark Zuckerberg har brukt sin energi på å øke brukermassen til nettsiden og det å tjene penger på dem har kommet litt i bakleksa. Men etter selskapet ansatte Sheryl Sandberg har dette blitt endret og ikke lenge etter hun ble ansatt så ble selskapet profitabelt.




Konklusjon


Å sette penger på Facebook er en spekulasjon ettersom man ikke på noen måte vet hvordan utviklingen vil gå. Det kan komme ett nytt sosialt nettverk å ta verden med storm, men å omvende 850mill brukere som nå er vant til å bruke siden hver eneste dag vil ta tid. Det store spørsmålet er om Facebook klarer å tjene penger på sin enorme brukermasse. Klarer de det kan denne IPO'en være en av de største på mange år, men det vil tiden vise.


Jeg har ingen planer om å prøve å få tak i Facebook under deres IPO, men gjør du det så ønsker jeg deg lykke til. Det kan bli svært profitabelt.




Dette er en kort oppsummering av mange analyser og informasjon jeg har funnet på nett.
For en grundigere gjennomgang foreslår jeg å gjøre din egen due diligence.



http://aswathdamodaran.blogspot.com/2012/02/ipo-of-decade-my-valuation-of-facebook.html 

http://www.fool.com/investing/general/2012/03/20/the-greatest-investing-story-of-the-next-decade.aspx?source=isesitlnk0000001&mrr=0.17
http://www.fool.com/investing/general/2012/03/21/google-vs-facebook-fight-of-the-century.aspx?source=isesitlnk0000001&mrr=0.33


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar